‘Het schooltje van Auschwitz’ van Mario Escobar is het waargebeurde verhaal van een vrouw die vrijwillig op de trein stapte en hoop bracht naar een van de donkerste plekken op aarde.
Berlijn, 1943. Als haar Roma-man en -kinderen worden weggevoerd, weigert de Duitse Helene Hannemann hen in de steek te laten en wordt ze samen met de rest van het gezin gedeporteerd naar Auschwitz. In het zigeunerkamp werkt ze als verpleegster onder de leiding van kamparts Josef Mengele, die haar opdraagt een schooltje te starten. Hoewel het niets meer is dan nazi-propaganda en een dekmantel voor Mengeles gruwelijke medische experimenten, is Helene met haar schooltje een lichtpuntje in een verder inktzwarte wereld. Een aangrijpende Tweede Wereldoorlog-roman over de betekenis van hoop.
Recensies
‘Wat een hartverscheurend verhaal! Af en toe moest ik het boek echt even wegleggen. Ik kreeg het er soms benauwd van, zo erg greep het mij aan. Toen ik over de laatste bladzijden heen vloog, stonden de tranen zelfs in mijn ogen...’ - Lotte Livre
Lees de gehele recensie op lottelivre.com
‘Ik vond het een heel indrukwekkend en heftig boek, dat een verhaal vertelt waarvan ik nog nooit gehoord had. Een schooltje in Auschwitz? En dan ook nog uit de koker van Dr. Mengele? Wauw!’ - SterksTaaltjeAnnelies
Lees de gehele recensie op hebban.nl
Mario Escobar is de auteur van 'Het schooltje van Auschwitz', 'Vlucht uit Parijs' en 'De bibliotheek van Saint-Malo'. Hij studeerde geschiedenis. Zoals het een geschiedkundige betaamt, duikt hij graag helemaal in een bepaalde periode. Hij heeft een speciale fascinatie voor hoofdpersonen die onorthodoxe keuzes maken.
‘“Het schooltje van Auschwitz” grijpt je en laat je niet meer los.’ - Irma Joubert, auteur van ‘Het meisje uit de trein’
‘Een monument in woorden voor een sterke vrouw, die alles voor haar gezin overhad. Een boek om stil van te worden.’ - Hebban.nl
Meer boeken zoals 'Het schooltje van Auschwitz'
Hana - Alena Mornštajnová
'Hana' van Alena Mornštajnová is een aangrijpende oorlogsroman over een Tsjechisch meisje en haar tante. De negenjarige Mira maakt in 1954 een grote fout waardoor ze als wees achterblijft tijdens een epidemie in Mezirící, Tsjecho-Slowakije. Haar excentrieke tante Hana is de enige familie die ze nog heeft, maar die vermijdt toenadering en zwijgt altijd. Ze kleedt zich altijd in het zwart en verlaat haar huis nooit. Mira begrijpt niets van haar, maar heeft geen andere keus dan bij haar in te trekken.
Hana lijdt onder de ondoordachte keuze die ze in 1943 maakte als verliefd tienermeisje. Deze keuze had voor haar familie verstrekkende gevolgen en nog steeds draagt ze schuldgevoel met zich mee.
Mira weet niets van de familiegeschiedenis, maar begint stapje voor stapje te begrijpen waarom Hana niet in staat is zichzelf en de wereld om haar heen te kunnen vertrouwen, en wat de tatoeage op haar arm betekent.
Voor lezers van 'Als je het licht niet kunt zien' van Anthony Doerr en 'Haar naam was Sarah' van Tatiana de Rosnay.
‘De bibliotheek van Saint-Malo’ speelt zich af in het Franse kustplaatsje Saint-Malo tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer de nazi’s het stadje bezetten vernietigen zij alles wat onwenselijk wordt geacht, waaronder een heleboel boeken. Jocelyn Ferrec, een dappere bibliothecaresse, gebruikt haar positie om haar dorpsgenoten moed en hoop te geven en tegelijkertijd zo veel mogelijk boeken te redden van de brandstapel. Haar man Antoine zit ondertussen gevangen in een Duits kamp. Terwijl Jocelyn wanhopig wacht op een bericht van hem, schrijft ze brieven naar de beroemde auteur Emile Zola, in de hoop dat haar verhaal ooit een groot publiek zal bereiken.
'Sterren in de schemering' van Sarah Sundin speelt zich af in München, 1938. Als correspondent voor een Amerikaanse krant werkt Evelyn Brand als vrouw in een mannenwereld. Ze wil niets liever dan zich bewijzen tegenover haar mannelijke collega’s, en bovenal haar baas, die vindt dat zij als vrouw minder grote klussen zou moeten doen. Evelyn ziet het als haar plicht het Amerikaanse volk ervan doordringen dat er in nazi-Duitsland een gevaarlijke tirannie in opmars is. Maar als ze niet voorzichtig is, loopt ze het risico om het land uit te worden gezet… of erger.
Peter Lang werkt in Duitsland aan zijn doctoraat. In eerste instantie is hij onder de indruk van de grote mate van voorspoed en orde in de Duitse maatschappij. Maar wanneer de wreedheid van het regime hem persoonlijk raakt, ontdekt hij een veel nuttiger manier om gebruik te maken van zijn goede contacten met de nazi’s: informatie doorspelen aan de doortastende vrouwelijke journalist van wie hij zo onder de indruk is.
Terwijl Duitsland een onafwendbare oorlog tegemoet marcheert, wordt het leven voor Evelyn en Peter steeds risicovoller. Het wordt duidelijk dat ze niet in Duitsland zullen kunnen blijven. Maar vluchten is bijna net zo gevaarlijk als blijven…