Steeds meer mensen stellen zich open voor geestelijke machten en krachten die niet uit God zijn. Dit heeft te maken met de toenemende belangstelling voor andere religies, de invloed van boeken en films met allerlei bovennatuurlijke zaken en met de sterke opkomst van paranormale geneeswijzen. Westerse christenen krijgen meer dan ooit te maken met de gevolgen van deze belangstelling voor occulte zaken.
Voor verschillende theologen was dit reden om zich te gaan verdiepen in het occulte. De neerslag daarvan is verwerkt in dit boek. Aan de orde komen de bijbelse gegevens over demonie en paranormale zaken.
De auteurs geven uitgebreid aandacht aan het verschil in wereldbeeld van toen en van nu. Daarnaast beschrijven ze hoe hiermee in de kerkgeschiedenis is omgegaan. Dan blijkt onder andere dat de vroegchristelijke kerk veel ervaring heeft opgedaan in de confrontatie met demonische machten.
Maar is er ondanks dat wel ruimte voor zaken als demonie en exorcisme in een reformatorische geloofsleer? Strijdt erkenning van de kracht van de duivel met onze opvattingen in de psychiatrie? Het boek sluit af met een handreiking voor het omgaan met geestelijke strijd en demonie in de praktijk van het gemeenteleven.
Steeds meer mensen stellen zich open voor geestelijke machten en krachten die niet uit God zijn. Dit heeft te maken met de toenemende belangstelling voor andere religies, de invloed van boeken en films met allerlei bovennatuurlijke zaken en met de sterke opkomst van paranormale geneeswijzen. Westerse christenen krijgen meer dan ooit te maken met de gevolgen van deze belangstelling voor occulte zaken.
Voor verschillende theologen was dit reden om zich te gaan verdiepen in het occulte. De neerslag daarvan is verwerkt in dit boek. Aan de orde komen de bijbelse gegevens over demonie en paranormale zaken.
De auteurs geven uitgebreid aandacht aan het verschil in wereldbeeld van toen en van nu. Daarnaast beschrijven ze hoe hiermee in de kerkgeschiedenis is omgegaan. Dan blijkt onder andere dat de vroegchristelijke kerk veel ervaring heeft opgedaan in de confrontatie met demonische machten.
Maar is er ondanks dat wel ruimte voor zaken als demonie en exorcisme in een reformatorische geloofsleer? Strijdt erkenning van de kracht van de duivel met onze opvattingen in de psychiatrie? Het boek sluit af met een handreiking voor het omgaan met geestelijke strijd en demonie in de praktijk van het gemeenteleven.